Monday 8 November 2021

Jenis - Jenis Karpet Pejabat

Lebih 40 tahun lebih, Al Aqsa Carpets terlibat dalam bidang membekal dan memasangan karpet pejabat di Malaysia. Sebagai peneraju karpet pejabat di Malaysia, Al Aqsa Carpets akan memberi produk yang berkualiti tinggi, servis pemasangan yang kemas dan teliti khusus untuk pejabat anda. Di Al Aqsa Carpets, terdapat dua kategori karpet yang ada iaitu Karpet Gulung (Carpet Roll) and Karpet Tiles (Carpet Tiles).

1) Karpet Gulung 

Karpet Gulung yang dijual di Al Aqsa Carpets terbahagi kepada 4 jenis ;
* Needle Punched
* Super Ribbed 
* VOC Karpet 
* UAE Loop Pile Karpet

Setiap Karpet Gulung yang dijual di Al Aqsa Carpets mempunyai ketebalan dan texture yang berbeza. Tetapi ia mempunyai kelebaran yang standard, iaitu 6kaki, 6.5kaki, 12kaki dan standard panjang 82kaki.



- Needle Punched ;
Mempunyai ketebalan 1.2MM sahaja dan jenis material Non-woven Polypropylene.

- Super Ribbed ;
Mempunyai ketebalan 1.8MM dan bermaterialkan Non-woven Polypropylene



- VOC Karpet ;
Mempunyai ketebalan 4MM-5MM dan material Non-woven Polypropylene Velour

- UAE Loop Pile ;
Mempunyai ketebalan hingga 5MM-6MM dan jenis material Woven Polypropylene.

Needle Punched, Super Ribbed dan VOC Karpet menggunakan Latex sebagai backing belakang karpet manakala UAE Loop Pile menggunakan Action Bac sebagai backing untuk karpet tersebut.

2) Karpet Tiles 




Karpet Tiles adalah antara jenis karpet yang senang untuk dipasang secara DIY dan tidak merumitkan.  Karpet Tiles ini mempunyai ketebalan standard antara 4MM-8MM. Saiz lebar dan panjang Karpet Tiles ialah 50cm x 50cm sahaja. Di Al Aqsa Carpets, terdapat beberapa jenis Karpet Tiles yang ada antaranya;

Karpet Tiles VOC, Karpet Tiles DX Plain, Karpet Tiles SZU Design dan Karpet Tiles XS Design.

Untuk DX Plain, SZU Design dan XS Design menggunakan Fine Bitumen dan PP Braided Bitumen manakala untuk VOC Tiles hanya menggunakan hard latex backing sahaja.


Bagi pejabat yang mengunakan Karpet Tiles ini, ia sangat memudahkan anda. Memandangkan ia mempunyai bentuk segi empat sama, ia senang dipasang dan dibuka jika berlaku tumpahan air atau makanan di atas permukaannya. Ianya juga mampu bertahan selama 4-8 tahun bergantug kepada persekitaran dan penjagaaan anda. Dengan pelbagai corak dan warna yang ada, pelbagai jenis reka bentuk yang boleh dibuat secara DIY untuk pemasangan Karpet Tiles tersebut.  Anda boleh memasang Karpet Tiles ini secara bentuk dam, zig zag atau secara selang seli antara corak karpet tersebut.

Jika pejabat yang anda duduki sekarang dalam 'short-term' dan mempunyai bajet yang kecil, anda boleh gunakan jenis karpet gulung Needle Punched, VOC Karpet atau Super Ribbed. Ketahanan untuk ketiga karpet gulung tersebut antara 3-5 tahun mengikut penjagaan dan persekitaran kawasan anda.

Sebagai pembekal dan pemasang karpet, Al Aqsa Carpets sangat menitikberatkan pemasangan dari segi kualiti, pemotongan karpet, penyambungan karpet dan kekemasan akhir karpet. Di Al Aqsa Carpets, kami juga menyediakan video cara pemasangan di youtube Al Aqsa Carpets.

Cara-cara pemasangan Karpet Gulung 




Cara mudah pemasangan Karpet Tiles menggunakan gam


Jika anda berminat untuk membeli karpet pejabat ini dan inginkan lagi discount dari mereka, anda boleh terus contact PRO KARPET atau email terus untuk dapat qoutation atau pergi terus ke laman web Al Aqsa Carpets dan order sekarang juga! Dan anda boleh tunjukkan blog ini untuk lagi discount! 

No comments:

Post a Comment